fredag 18 februari 2011

Hurra! Jag har begått ett misstag.

Häromdagen träffade jag en grupp där vi övade oss i Nonviolent Communication (NVC). För att göra en lång historia kort så fokuserade jag i en situation på endast den ena av två personer. Jag lyssnade efter känslor och behov och jag upplevde både kontakt och att personen kände sig hörd. Jag tror att jag blev väldigt glad av att jag lyckades fånga upp någonting viktigt i hur en person uttryckte sig och att hitta det väsentliga bakom orden. Så glad att jag helt enkelt glömde bort att kolla läget hos den andra.

När jag efteråt var ute och sprang växte händelsen i mitt huvud. Jag såg att jag bara uppmärksammat den ena personens känslor och behov. Först grämde jag mig och tänkte att det var dumt att jag missat hur den andra kände sig. Efter en kort stund började jag dock fundera på varför jag tyckte det var dumt. Orsaken tror jag var att det för mig är viktigt med omsorg och respekt och jag kände mig både ledsen och orolig för att jag missat det. Jag var också besviken över att ett så levande tillfälle för träning av NVC-processen gått mig ur händerna.

Mitt i allt blev jag klar över att jag begått ett misstag. Ett misstag som jag genom att processa för mig själv förvandlat till lärdom och erfarenhet att ta vidare till andra möten och sammanhang. Samtidigt var det ett misstag som skulle kunna vara lätt att reparera.

Senare på kvällen ringde jag först upp den personen som inte fått uttrycka sig. Jag uttryckte mina känslor och behov enligt ovan och ställde frågan vad hon tänkte kring detta. Hon verkade glad över att jag ringt och hade också tänkt i liknande tankar. Jag ringde sedan upp den andra personen och uttryckte samma sak.

För mig personligen kunde jag förvandla mitt misstag till ett lärotillfälle. Istället för att slå på mig själv tog jag ansvar för situationen och kontaktade de inblandade. I detta kommer jag att tänka på något jag hört från olika håll; utan misstag sker ingen utveckling. Om vi ständigt rör oss på säker mark begår vi inga misstag, men vi utmanar heller inte oss själva. Så det är läge att fira: Hurra! Jag har begått ett misstag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar