torsdag 10 mars 2011

Intet nytt under solen

Jag har precis läst "Handbok i livets konst" av Epiktetos, en grekisk-romersk filosof från början av vår tideräkning (läs mer här). Medan jag läste boken kom jag snart att tänka på Marshall Rosenberg och Nonviolent Communication, NVC. Marshall skriver ju att ingenting i NVC är nytt; det är kunskap som har varit känd i årtusenden. Därför var det roligt att själv upptäcka denna lilla skrift och jag vill nu dela med mig av några utdrag ur boken:

"Det är ett tecken på bristande insikt att anklaga andra för sina lidande; den som börjar komma till insikt anklagar ingen annan än sig själv; och den insiktsfulle anklagar varken sig själv eller andra." (kapitel V)

"...vad som bedrövar honom inte är själva händelsen - andra upplever ju detsamma utan bedrövelse -, utan hans uppfattning av händelsen." (kapitel XVI)

"Glöm aldrig att det inte är den som skymfar och slår dig, utan det är din egen åsikt att allt detta är kränkande, som gör att du känner dig kränkt." (kapitel XX)

"...du blir aldrig sårad förrän du tycker att du har anledning att bli det." (kapitel XXX)

"Ser du någon tvätta sig hastigt, så säg inte: 'han tvättar sig slarvigt', utan säg 'han tvättar sig hastigt.'" (kapitel XLV)

Ovanstående är onekligen en försmak till innehållet i NVC som etablerades 2000 år senare. Skilj på observationer och dina egna tolkningar av händelser som inträffar i livet. Ta ansvar för dina känslor med insikten om att andra människor inte är orsak till vad du känner. Är du nyfiken på att veta mer? Gå in på min hemsida: http://www.jberggren.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar