måndag 19 december 2016

I-landsproblem eller...?

Precis innan jag svänger runt hörnet till porten ser jag en glödande cig landa på marken nedanför balkongerna. Jag tittar ilsket upp men ser inte en själ. Det finns tretton balkonger så jag har ingen aning om vem det var som kastade. Jag är inte typen som ringer på dörrar för att klaga, men i det här fallet skulle det vara nära ögat.

Nästa tanke som kommer över mig är "men hur kan jag bli upprörd över en sån småsak?". Jag menar människor bombas sönder och samman i Aleppo, det dör tusentals barn varje dag av svält och flera tusen dör av alkohol varje år i Sverige. För att bara välja några exempel. Så hur kan jag bli upprörd av en fimp som slängs på marken?

Jag kommer att tänka på ett radioprogram jag hörde på P1 häromdagen. Det handlar om att det dödliga våldet har minskat i Sverige sedan 90-talet. Men det jag kommer ihåg från programmet är hur normer, värderingar, kultur och lagstiftning påverkar allas våra beteenden och hur detta med tiden leder till stora systemeffekter.

Jag blir uppmärksammad på att jag lever i ett samhälle där jag har möjlighet att bli ilsken på att vissa slänger fimpar runtomkring sig. Jag skulle vilja hävda att det är ett tecken på framsteg snarare än ett i-landsproblem. Jag är glad att jag lever i ett samhälle där de flesta av oss inte använder fysiskt våld för att lösa våra konflikter. Nästa steg är kanske att det inte är ok att skälla på och snacka skit om varandra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar