onsdag 6 juni 2012

Planeten till salu

Tänk dig två scenarier där du skulle vilja investera en miljard kronor i ett stort stycke regnskog:
1.    Du hugger ner all skog och säljer virket. När lånet och alla omkostnader är betalda har du tjänat 200 miljoner kronor. Skogen är nu borta för alltid.
2.    Du bedriver ett hållbart skogsbevaringsprojekt. Du kan sälja virke för 10 miljoner kronor per år. Skogen kan bevaras intakt under mycket lång tid.

Till vilket av de två scenarierna kommer banken vara villig att låna dig pengar? (Ledtråd: den första investeringen ger en ekonomisk avkastning på 20% och den andra en ekonomisk avkastning på 1%.)

Här följer att annat exempel: Du är världspresident med oinskränkt makt. Du får besök av några utomjordingar som erbjuder sig att köpa jorden för ofattbara 100 triljoner kronor. De kommer visserligen att stycka upp planeten och sälja till högstbjudande på den intergalaktiska marknaden, men på köpet blir du världens i särklass rikaste person. Antar du erbjudandet?

Även om det andra exemplet ter sig absurt så är det så vår ekonomi fungerar. Det finns nästan hur mycket pengar som helst till saker som förstör vår planet och nästan inga pengar till saker som bevarar den.

Igår var jag på föreläsning på kulturhuset i Ytterjärna och lyssnade på Charles Eisenstein. Det var ingen omvälvande upplevelse, men trots det sorgliga i ovanstående exempel lämnade jag Järna med en varm känsla av hopp och förtröstan i mitt bröst. Även nu när jag skriver dessa rader sitter jag med ett milt leende på mina läppar.

För Charles pratade inte bara om hur vårt nuvarande penningsystem fungerar som en destruktiv kraft i världen. Han pratade också om hur vi kan föra in en gåvoekonomi i vårt medvetande. En ekonomi där jag i tider av överflöd kan ge till andra och när jag lider brist kan ta emot från andra. Det är på det viset långsiktig trygghet och säkerhet skapas. Att vi är förbundna till varandra och i kriser hjälper varandra. Sätter vi vår tilltro till pengar kan vår säkerhet vara bortblåst när det blir en kraftig finansiell kris.

Vill du själv lyssna på Charles Eisenstin (och varit snabb nog att läsa denna blogg) har du chansen nu på fredag 8/6 2012. Kontakta Pella Larsdotter Thiel, pella@braveworld.nu, 073-658 98 84 för mer information.

Här kan du se en film om Charles Eisenstein och hans bok Sacred Economics.

Här kan du läsa hans bok Sacred Economics gratis på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar